torsdag 1 januari 2009

Pysselåret 2008

Gott nytt år så där lite efter tolv slaget!

Nu har vi kommit hem från festen. De små är i säng. Hunden är rastad. Sminket är borttvättat. Festkläderna upphängda på sin galge igen och de trogna mjukisarna är på. Ett nytt år är här och allt känns bra. Tänkte vara en liten korp och låna ett inlägg från några andra fina sybloggare. Det är väl en liten summering av det gångna och kommande pysselåret. Here we go!

Årets plagg

Måste nog säga att det var setet jag sydde till Skorpan för några dagar sedan. http://minimojj.blogspot.com/2008/12/nyrsklderna.html Men jag är även väldigt nöjd med byxorna jag sydde för ett tag sedan. Sitter som en smäcklillan http://minimojj.blogspot.com/2008/12/det-blev-miss-sixty-med.html

Årets upptäckt

Ja det är faktiskt några stycken. Börjar med på strykbara halkstjärnor. Tyckte att det var en så bra idé så någon borde ju redan tänkt på det och fixat biffen. Efter lite eftersökningar hittade jag dem. Sen får jag nog säga bordet Norden från Ikea. Ett slagbord med lådor under. Perfekt för dig som inte har jättemycket plats men ofta sitter vid köksbordet och pysslar. Själv har jag fyllt lådorna med sysaker och konstmaterial http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20104718 Sen som sista sak får jag säga möjligheterna som dök upp när jag skaffade separat overlock och coverstitch maskin. Hur grymt som helst att ha båda framme, trädda och redo.

Årets miss

Där har jag faktiskt två saker på min lista. Första är helt klart att jag inte han besöka Galleri Hemsytt nu i november http://galleri-hemsytt.blogspot.com/ . Andra är uteblivet besök på Symässan.

Årets bot och bättring inför nästa år

Aldrig strunta i att pressa sömmar medans jag syr för att sedan försöka fixa det i efterhand när allt är klart. Samt anstränga mig mer med bloggbilderna. Mer kreativa foton med bra skärpa till folket.

Årets roligaste

Skorpans minspel när hon fick sin virkade leksaksmat i julklapp. Fortfarande en favorit i leksakslådan. Den virkade jordgubben har varit överallt.

Årets tråkigaste

Samma varje år. Tvätta, stryka och mangla alla tyger innan man börjar sy. Dock är det värt all möda att säkert kunna säga att det man syr inte kommer krympa eller dra sig i första tvätten.

Årets finaste kommentar

Det var en mamma på öppna förskolan som sa: - Synd att vi inte kan stoppa Skorpans kläder i en förstoringsapparat. För jag vill oxå ha sånna!

Årets bästa pysselminne

Det måste faktiskt vara idag, eller igår om vi ska vara petiga. Vi hade lite tid över innan vi skulle göra oss nyårsfina. T hade förlorat ett vad tidigare på året och skulle därför virka en mus med öron och svans. Han har inte ens rört en virknål sen syslöjden i skolan. Av någon anledning började vi på den då. Eller rättare sagt han, jag visade bara och sen gjorde han allt själv. Så nu är kroppen klar, stoppad och ihopvirkad. Det som var så himla gulligt var att han sa: - Det här var ju faktiskt roligt. Den kommentaren i kombination med hans extremt koncentrerade min var bara sockersöt. Puss på dig!

Årets önskan inför nästa år

Att jag kan lägga undan lite pengar till fler nyanser av overlocktråd samt lite roliga pressarfötter till coverstitchen. Att jag kommer hitta fler fina tyger på mina loppisäventyr. Samt att jag önskar att jag kommer få tid och möjlighet att träna mer på mönsterkonstruktion, kanske en kurs må hända.

Gott nytt år på er alla. Hoppas 2009 blir ett år vi alla mins med ett stort leende på läpparna!

KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Besökare idag: