tisdag 30 december 2008

Virka en mössa... Bah!




När jag inte är mammaledig gör jag dreads. Vilket jag idag har insett är en hellskottas massa virkning. Har jobbat med det en massa år nu från och till. Ibland heltid och andra tillfällen bara då och då. De som aldrig sett någon göra dreads förstår nog inte vilket hantverk det ligger bakom. Så när jag lägger upp en bild på en virkad mössa är det bara en piss i Nilen i jämförelse med hur mycket mer virkning det finns i några dreads. Här är lite bilder på ett förlägningsjobb jag gjorde för snart 2 år sen.

Första bilden föreställer kundens egna hår innan arbetet börjat. Här har jag bara kammat igenom det och fotat. På andra bilden har jag sektionerat in hennes hår i små fyrkanter och fäst alla med en liten gummisnodd. På tredje bilden kan man se de tre arbetsmomenten på samma bild. Överst det orörda sektionerade toffsarna. I mitten de tuperade bottnarna endast bestående av kundens eget hår. Längst ner är de färdiga dreadsen. Där har jag virkat fast en förlägning av äkta människohår och sen virkat från skalpen till toppen på förlägningen. Förlägningarna ser precis ut som de små korta bottnarna jag gjort av kundens eget hår fast längre. Dessa gör jag av vanligt löshår, samma som man köper till hårförlägningar. Ser ut som en lång overlocksöm med fastsytt långt hår hängandes. Den klipper jag upp i mindre delar och tuperar med stålkam.

Den sista bilden är de färdiga dreadsen. Jag använder inget vax eller andra produkter än kundens egna hår plus löshåret. För tuperingen har jag en tät stålkam och virkningen gör jag men den vanlig virknål i storlek 0,75.

Det tar baaaara 8 h *ho ho*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Besökare idag: