måndag 19 januari 2009

Klibbi kladd



Nu är det slut på klibbi kladdet! Min dotter Skorpan är nu 9 och en halv månad gammal och har ganska bestämda åsikter om hur hon ska äta. Haklappar har aldrig fungerat. De drar hon av sig lika snabbt som man sätter på dem och de hårda i plast går inte heller. Fram tills nu har vi valt att inte använda haklapp för det blir blir mindre fläckar och spill utan än med. Dock har hon den senaste månaden gått över till att äta helt själv. Hon ska ha maten i greppvänliga bitar och köra sitt eget race. Så nu har det blivit riktigt härligt kladdigt. Bananbitarna har hon använt som pomada, hårdkokta ägg är en alldeles utmärkt ansiktskräm och smörade brödbitar är finfint att polera bordet och kläderna med. Så jag kände att det var dags att ta upp det här med haklappar igen.

Resultatet blev denna. En tröja sydd i vaxad dukväv med kardborrknäppning bak i ryggen, muddar i ärmsluten. Samt flikar som går över låren med mellanrum för stolens mittpinne. Upptäckte ju nämligen att de flesta kladdiga matbitarna hamnade i knät så hon behöver lite extra skydd där. Mönstret har jag gjort själv men jag utgick från en raglantröja. Den prickiga vaxduken har jag köpt för 129 kr meter på Åhlens. Imorgon bitti får vi se vad Skorpan tycker om den.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. "Lårtilläggen" verkar smarta. Min G är också 9 månader och vill börja äta själv...

    SvaraRadera
  3. Flikarna har faktist fungerat riktigt bra. En del kladd lyckas ju ändå tas sig under, men det mesta stoppas av dem. Helt otroligt skönt att bara kunna servera hennes mat och så fixar hon resten själv.

    SvaraRadera

 
Besökare idag: