lördag 24 januari 2009

Outback fabrics






Har mina ögon på lite tyger som för tillfället bor på andra sidan jordklotet. I slutet av nästa vecka får vi se om några av dem eller varför inte alla får flytta hem till mig i Sverige. Verkar nästan som om många utav de fina retrotygerna spritt ut ryktet att det är trevligt att bo i Australien för det tycks vara så att många av dem emigrerat dit. Så jag tyckte att det var dags för några av dem att få se hur vi nordbor har det. Hoppas de inte kommer frysa. I vilket fall hoppas jag att de ska anta mitt bud och hoppa på nästa plan till mig. Håller tummarna!

För övrigt tycks det kanska som om allt står lite still på pysselfronten, men så är inte fallet. Håller på med en massa tråkigt men viktigt underarbete till kollektionen. Ett "litet" projekt jag håller på med nu när jag är mammaledig men som även ska kunna fungera som arbetsprover. Just nu i dagarna har jag gjort klart alla skisser. Valt ut vilka trikåtyger från E-Slöjd jag ska beställa. Det var helt underbart när brevet med deras tygprover kom. Nästan hundra små tygbitar i regnbågens alla färger. Var otroligt svårt att bara välja ut ca 20 st till min bas.

I veckan som kommer ska jag rita och gradera 5 byxmönster i olika modeller från storlek 56-86. Pröva att sy upp 3 storlekar i varje modell. Göra slutgiltiga ändringar, för att sen göra en hårdmall av alla mönsterdelar med inkluderad sömsmån så man snabbt kan lägga ut dem på tyg, rita av utan att tänka på annat än trådrak och klippa ut. Efter det ska det sys upp minst en storlek av varje modell i de tyger som ska användas i den färdiga kollektionen. Slutgiltigen är det bara utvärdering kvar. Då om allt klaffar är mönstrena för byxorna klara, dvs bara tröjor, tröjklänningar, klänningar, bodys, undertröjor, jackor/kappor, vantar/mössor, åkpåse, filt/snuttefilt och sängkläder kvar. Viiiii Hooo!

För att få pyssla lite utan allt tänk oxå har jag påbörjat en till tröja till Skorpan. denna gång föll garnvalet på solgult Eskimo garn från Drops. Billigt, bra kvalitet och helt underbart att virka i. Precis som på tröjan jag bloggade om innan stickar jag muddarna och plockar sedan över maskorna till en virkning. Underbar teknik för mig som inte är så förtjust i långa stickor.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Besökare idag: