måndag 26 januari 2009

Torgny och Carita



Torgny och Carita flyttade in i leksakslådan idag. De ser så hellylle och något 80-tals hurtiga ut att de var de enda namnen jag kom på. Hade de varit riktiga människor skulle de bott i radhus och åkt vasaloppet. Säkert åkt på husvagnssemester på sommrarna med sina två barn och goldenretriver. Ja, ja slut på den fantasin...

Fick ideén till dessa dockor när jag var inne på Hello Tiger blogg (finns i min blogglista). Hon hade ett gamalt inlägg med den här bilden http://2.bp.blogspot.com/_jYXcC3lDRY0/SV_U80sxs6I/AAAAAAAAALo/Kr5u60Fprsc/s1600-h/4224_D.jpg Jag som haft lite idé torka nappade direkt. Hennes blogg är för övrigt helt underbar som inspirationskälla. Där finns en massa samlade bilder på pyssel som olika människor gjort. Bra grejjor!

Gjorde det här mönstret och satte igång

Det klurigaste var helt klart håret och de små detaljerna på byxorna. Syns inte här men braxorna har både jylf, fram och bakfickor. De har även täckande hår på baksidan som jag sydde på i plattor som jag zig zaggat ihop innan. Jag la det rakt över hela bakhuvudet och sydde en raksöm på mitten som en mittbena. När dockorna var klara målade jag ansiktena med tygfärg.

2 kommentarer:

 
Besökare idag: