onsdag 19 november 2008

Två upptäcktsresande i Sofo

Idag har jag och Skorpan (min dotter) träffat K och lilla S. Hade bestämt att vi skulle bekanta oss lite bättre med Sofo då ingen utav oss egentligen är några söderbönor. Främst skulle vi kolla alla de små barnbutiker som ligger där men det blev allt möjligt tillslut.

Efter att ha besökt ett flertal krypin kan jag rekomendera:
Uni http://www.unibarn.se/ Åsögatan 130
Under http://www.butikunder.com/ Tjärhovsgatan 19

På Uni fick jag en massa roliga ideér om vad som skall sys i framtiden. Känner mig nästan som en tjuv när jag går och klämmer och drar, kollar sömmar och mönsterkonstruktioner. Skulle aldrig plagiera något rakt av men känns ändå lite lustigt. Det som kommer dyka upp inom kort är nog ett par uppsättningar fleece fodrade vantar i lite olika tyger. De kanske jag till och med syr i veckan. Behövs ju inte mycket tyg till att få till ett par så kan ju lika gärna sy kanske fyra olika. Små färgglada saker blir det. Brun, gräddvit och turkos muddväv har jag ju som skulle kunna passa. Å så här på rak arm kan jag komma på två tyger som finns i gömmorna som skulle va så snygga på vantdelen.

Bilden här ovanför är mitt första försök till mormorsrutor. Var faktist roligare och gick snabbare än vad jag hade trott. Filten blev en present till lilla S. Har bestämt att jag till jul kanske skulle ta och göra en lite större. Med gräddvit bas. Troligtvis blir blommorna, olivgröna, bruna, solgula och gammelrosa. Tänkte slå till och köpa 100 % bomull, kanske till och med vara duktig och köpa ekologiskt garn. Men denna gång ska jag fästa trådarna allt eftersom jag blir klar med rutorna. Aldrig mer tänker jag sitta med en filt där flera hundra trådar väntar på att fästas.

Usch känner mig fortfarande lite hängig. Sitter i valet och kvalet om jag ska börja skära ut tyget till huvtröjorna. Har ju allt jag behöver och skulle ju kunna sy klart dem imorgon på dan. Eller så tar jag bara en stor kopp thé och sätter mig framför tv:n med det lilla virkdjuret som än så länge bara har två ben och en arm färdiga. Vet än inte vad det ska bli för en filur men det märker jag väl allt eftersom. Å bild dyker nog upp här oxå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Besökare idag: