onsdag 11 mars 2009

Snickeri+Ledtråd


I början av April blir Skorpan 1 år. Skräms nästan av hur snabbt tiden går. Bestämde mig i alla fall för att bygga något till henne. Valet föll på en gunghäst. Hade lite spillbitar kvar av mdf sen vi byggde hallbänken och det räckte exakt. För att få till en bra skiss surfade jag runt lite på nätet för att kolla hur andra gunghästar var uppbyggda. Det jag kollade mest på var hur kroppen var fördelad på medarna och hur långa dessa var i förhållande till kroppen. Sen var det bara att skissa upp på mdf:en.

Min far, skorpans morfar var snäll och hjälpte mig såga ut delarna då sticksågen+sågbordet inte riktigt är mina vänner än. Sen var det bara till att limma och skruva ihop den. För att få medarna exakt jämna tvingade jag ihop dem och använde elhyveln till ytterböjen och bandslipen till innerböjen och ändarna. Då blev det exakt likadana. Alla kanterna bröt jag med lilla slipmusen för att de ska vara mjuka att ta på. Till sist spacklade jag igen alla skruvhål och slipade dem släta. Nu är det bara målningen kvar. Har köpt färg och man och tanken är att medarna och sadeln ska bli gröna och hästen gul med röda prickar, man och svans.

Håller också på med mitt hemliga paket till Vårswapen. Tänkte testa några nya mönster som jag haft ett tag men inte sytt. Hoppas det blir bra, annars får jag börja om från scratch och det vore synd efter allt pill med dekoren. Har fortfarande gröna färgfläckar på köksbordet...

3 kommentarer:

  1. Vilken fin häst! Så händig och kreativ du är. Verkligen stor bredd på ditt pysslande!

    SvaraRadera
  2. Den är superfin!!! Skulle oxå villja göra en gunghäst. Eller nä, ett gungfår tror jag :-)

    Se till å bli vän med bandsågen, den är UNDERBAR att jobba med!!!!

    SvaraRadera
  3. He he jo jag har en egen bandsåg som e gammal och slö, vi är vänner. Men fars e som en vildhäst, så får nog börja med något lite enklare om vi ska bli polare :) Ska bara komma på vad...

    Ja ett gungfår, de vill jag se. Vore ju riktigt coolt :)

    SvaraRadera

 
Besökare idag: