fredag 16 januari 2009

Avslutat och påbörjat projekt


Nu är Skorpans tröja klar! Det är faktiskt det första klädesplagg förutom tossor och mössor som jag stickat/virkat till henne. Tröjan är gjord i Marks & Kattens garn Tuva i 100% ull. Tröjan är stickad i storlek 62/68 så det gick åt ca fem och ett halvt nystan på 50 g. Muddarna stickar jag och resten av tröjan är virkad i stolpar. Som jag skrev tidigare använder jag inte mönster för stickning/virkning utan tar ett sömnadsmönster och följer det istället. Finns nämligen få tillfällen då jag känner mig så dum som när jag ska läsa en mönsterbeskrivning. Blev riktigt nöjd med tröjan och den kommer passa perfekt till de där riktigt kalla vinterdagarna. Gjorde modellen lite längre så Skorpan kommer kunna ha den med bara leggings och sockor. Kommer bli tokgulligt. Ska försöka fånga det på bild.

Igår ringde min mor och sa att jag skulle skynda mig till Myrorna för de hade två stycken fårskinnsåkpåsar i fint skick där för en billig penning. Kastade mig i paltorna och tog mig dit och som tur var fanns de båda kvar. de är jättefina i ullen men tyget på den ena var riktigt fult. Den andra var klassiskt klädd i marinblå manchester i bra skick. Så mitt nyaste projekt är att klä om den med ljusblått tyg. Har sprättat loss alla delar och gjort ett mönster. Ska bara köpa en grön dragkedja för sen har jag allt jag behöver för att färdigställa den. Har bestämt mig för att klä om den i mitt nya tyg med de gröna bladen. Kommer bli så bra. Får se om jag behåller den eller säljer den sen. Har ju två!

2 kommentarer:

  1. Tröjan blev himla fin! Du, jag tänkte på dig som handarbetar om nätterna, vi har fått in stickor och virknålar som lyser i mörkret, det kanske vore något?!

    SvaraRadera
  2. tack för kommentaren på min blogg.
    vilken underbar tröja!!! härlig modell.

    SvaraRadera

 
Besökare idag: