söndag 26 april 2009

Lilla Di Leva jackan




Under våren har jag samlat på mig en hel del fin färgglad retrofrotté. Har hittat en del på loppisar men det mesta har jag köpt på Tradera. Här har jag sytt en omlottjacka i ett av tygen från Tradera. Mjuk återvunnen frotté i underbart fint skick. Jackan e tänkt att användas lite kyliga sommarkvällar och kanske i början på hösten så jag har helfodrat den i röd velour från A&H. För att den ska gå att använda lite längre har jag sytt i vikbara muddar. Jackan är lite längre bak för att gå ner lite över rumpan. Öppningen stängs med 6 tryckknappar. Två inuti, en i mitten på halsurrigningen och tre fram på hödersidan av överlappningen.

Blev nöjd med mönstret till denna jacka. Detta är provexemplaret jag sydde då jag tänkt sy en till i det underbara frottétyget jag bytte till mig av Mannagryn. Så till nästa gång gör jag nog några ändringar i mönstret. Då får den bli lite längre, huvan lite större och halsurringningen lite tajtare just vid halsöppningen.

Det jag blev missnöjd med denna gång var faktist intet jag gjorde själv för en gångs skull. Utan denna gång var det tryckknapparna jag köpte på Panduro. De hade fått in ett nytt märke som jag aldrig sätt tididigare, HP Gruppen heter det. Jag har slagit i många knappar och öljetter i mina dar men dessa var ta mig f*** helt omöjliga. Går inte att slå i, blir snea när man väl lyckats och går sönder. Fick göra om 4 st och nu när alla 6 är islagna är det bara 1 som sitter riktigt jämt. Så stor varnings lampa blinkar över dessa skrutt knappar. Otroligt trist att sy ett plagg i fina tyger som man blir nöjd med och sen få det förstört av dåliga tryckknappar.

9 kommentarer:

  1. Jättefin!! Trist med tryckknapparna!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin jacka! Jag har också köpt knappar där och haft samma problem. Så trist =(

    SvaraRadera
  3. Jag ska faktist gå och lämna tillbaka de knapparna och varna personalen för dem. Blev ju riktigt arg...

    SvaraRadera
  4. Riktigt snygg jacka men vad tråkigt med knapparna! Tack för varningen!

    Jag använder bara knappar jag kan trycka i med tång, har nog aldrig fått en enda knapp rak när jag bankat!

    SvaraRadera
  5. Någon tång att rekomendera till de stötte tryckknapparna. Finns det till 15 mm knappar? Har bara använt tång till mindre varianter med lyckat resultat.

    SvaraRadera
  6. Kan tipsa om Prym, de har tillbehör för 15 mm knappar. Annars kan man köpa både knappar o verktyg hos The snapsource!

    Vill bara kolla om du fått ditt ekobyte än? Mailar alla som inte bloggat än för att kolla, vore så trist om någon blev utan...

    SvaraRadera
  7. så fin!!!!, att du kallar detta di leva jacka,det är rätt, jag tänker på honom oxå när jag ser färglada kläder, gjorde ne tunika som jag kallade dileva tunika, kul med tuffa hippi kläder

    SvaraRadera

 
Besökare idag: