torsdag 11 februari 2010

Jag vill inte plugga dockan

Dockan Klara


För ett tag sen köpte jag boken Sy mjuka dockor av Karin Neuschutz. Den har äntligen getts ut igen och går att få tag på hos de flesta välsorterade bokhandlare. I boken finns det en massa olika mönster på Waldorfdockor i olika storlekar. Jag har sytt flera av den klassiska varianten men i boken fann jag en liten modell med ledade armar och ben. Huvudet och kroppen görs i ett stycke så man slipper allt pul med att sy ihop armarna och halsen. Då dockorna stoppas med kardad ull fick jag tips av boken att man kunde används en torrtovningsnål för att skulptera fram lite mer ansiktsdrag samt forma armar och ben snyggt.


Skulle egentligen plugga hela dan idag men istället gjorde jag denna lilla docka till Skorpan. Hon är ca 25 cm lång och kommer passa perfekt som resedocka nu när vi ska på semester. Jag gillade verkligen denna modell av docka. Den gick hyffsat snabbt att göra och känns som en behändig storlek. Jag sydde två uppsättningar tygdelar så förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid tills det blir en liten pojkdocka också. Blev just klar och Skorpan ligger och sover så jag får vänta tills imorgon med att ge den til henne och hoppas att hon får godkännt.

1 kommentar:

 
Besökare idag: